بقعه شاه صفي الدين مهريز ثبت آثار ملي شد

معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: بقعه شاه صفي الدين شهرستان مهريز بعنوان يکي از آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

به گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از "نيکزاد" حاکي است :اين زيارتگاه در 30 كيلومتري شهر يزد و در شرق شهرستان مهريز در مجاورت گلزار شهدا (گورستان ) محله استهريج واقع شده است.

به گفته وي اين زيارتگاه مربوط به دوره صفويه است و ساختمان آرامگاه 500 سال قدمت دارد و به شماره 29983 به ثبت رسيده است.

ليكن بقعه آرامگاه‌اي است منفرد بر كنار ده منگاباد كه در زيارت نامه اش نسب متوفي چنين ديده شد: صفي الدين محمدبن هاشم بن ابراهيم بن موسي بن جعفر و ابن مزار در ميان مردم به شاه صفي الله شهرت دارد.

در قبرستان اطراف مزار سنگ قبري با خط نستعليق ديده شده كه بر آن اين عبارت منقور است:

«وفات يافت حاجي مير علي بن شرف الدين منگابادي به تاريخ نهم شوال 1037، به عمل استاد سلطان محمود سنگ تراش.

بناي آرامگاه داراي دو بخش مجزاست كه به صورت دو مربع متحدالمركز شكل گرفته‌اند. فرم مربع در پلان و تقارن نسبي آن حالت متمركز به طرح بنا داده است. چنين حالتي ايجادكننده‌ي وقار و متانتي است كه در بناهاي آرامگاهي وجود دارد و در نماهاي خارجي و فضاهاي داخلي مشهود است.

فضاي مركزي كه فضاي اصلي محسوب مي‌شود و ضريح در آن فضا واقع شده، مزين به آينه كاري است و به دليل سابقه‌ي حضور بيشتر نسبت به بخش الحاقي از كيفيت نسبي بالاتري برخوردار است.

تكرار تويزه‌ها و طاقها در اين بخش از بنا ايجاد كننده‌ي سايه روشن‌هاي آرامش بخش و پرسپكتيوهاي زيبا مي‌گردد علاوه بر آن ارتباط فضاي داخل و بيرون از طريق پنجره‌ها در تمامي سطوح و ديوارها فضايي زنده ايجاد كرده است.

تزئينات موجود در بنا و تقارن حاكم بر بخش مركزي از ويژگي‌هاي بارز بنا است که به عنوان فضاي زيارتگاهي کاربري مذهبي دارد و هم اکنون نيز کاربري خود را حفظ کرده است .

هيچ گونه خطر سازه‌اي بنا را تهديد نمي‌كند، تنها احتمال خطر سازه‌اي كه در آينده مي‌رود عبارت است از حضور آب در اطراف بنا (‌احداث حوض، آبنما و آبياري درختان) كه اگر به صورت مداوم انجام شود، باعث نشست پي‌ها خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا